https://scratch.mit.eduZde najdete Scratch

Jak udělat úvodní a závěrečnou obrazovku

Většina her nezačne po spuštění hned, nejprve se objeví logo výrobce a úvodní obrazovka. Na ní máte obvykle vysvětleno, o co se ve hře jedná, či můžete zvolit různé možnosti. Po skončení hry se zase objeví závěrečná obrazovka, která například zobrazí dosažené body.

Jak tyto či podobné obrazovky udělat a přidat k Vaší hře se dočtete v tomto článku. Nejprve se podívejme na příklad:

A celý projekt najdete zde: https://scratch.mit.edu/projects/124930080/

V příkladu není důležitá vlastní hra (stačí navést raketu do Země), ale herní obrazovky doprovázející hru. Nejprve se objeví obrazovka s logem výrobce (doprovázená animací zesvětlení – ztmavení). Následuje úvodní obrazovka, ze které mohu hru spustit. Pak je zde herní obrazovka s jednoduchou hrou a po úspěšném přistání se objeví závěrečná obrazovka. Z té mohu hru znovu spustit, nebo přejít zpět na úvodní obrazovku.

Jak je přepínání uděláno nejlépe zjistíte přímo z kódu (podívejte se do projektu). Pro řízení se používají zprávy (naučte se je používat). Princip je tento:

  • Projekt má 4 stavy (Stav- Logo, Stav – Úvod, Stav – Hra a Stav – KonecHry).
  • Mezi těmito stavy se přepínám pomocí zpráv (každý stav má jednu zprávu). Na začátku (Po kliknutí na vlajku) vyšlu zprávu Stav-Logo. A např. po stisku tlačítka Hra se vyšle zpráva Stav-Hra.
  • Každá postava (Země, Raketa, Tlačítka) a také Scéna reagují na zprávy (stavy) a podle toho se zobrazují nebo skrývají (např. po zprávě Stav-Logo se raketa skryje, protože v tomto stavu nemá být vidět). V každé postavě je nutné ošetřit vždy všechny stavy/zprávy.
  • Scéna podle stavu přepíná jednotlivá pozadí scény. Jsou také 4, pro každý stav 1.

Doporučení

Nepoužívejte ve svých hrách příkaz PO KLIKNUTÍ NA VLAJKU. Ve chvíli, kdy budete chtít přidat své hotové hře úvodní nebo závěrečnou obrazovku, budete muset všechny začátky scénářů (a je jich obvykle hodně) přepsat na PO OBDRŽENÍ ZPRÁVY Zacatek hry. Je proto lepší si rovnou tuto zprávu zavést a veškeré scénáře začínat touto zprávou a ne kliknutím na vlajku. A to i když zatím žádnou úvodní obrazovku nemáte. Než ji přidáte, stačí kamkoliv umístit příkaz PO KLIKNUTÍ NA VLAJKU, ROZEŠLI VŠEM Zacatek hry . A to by mělo být jediné použití PO KLIKNUTÍ NA VLAJKU v celém vašem programu.

Share This