Jak udělat hezké interaktivní tlačítko
|Jak udělat tlačítko, které se zvýrazní, když na něj najede myš a rozsvítí se, když na něj kliknete?
A proč takové tlačítko vůbec dělat? No proto že je to v počítači obvyklé. Skoro každé tlačítko na počítači vám dá najevo, že jste myší nad ním (třeba jen trochu změní barvu) a naznačí, že jste na něj klikli (rozsvítí se, nebo se jakoby zatlačí…). Takže když budete vytvářet nějaký pěkný projekt, můžete si takto pohrát i s ovládacími tlačítky.
Jednoduché tlačítko ve Scratchi se udělá snadno. Vezmeme jakoukoliv postavu (obvykle tedy ve tvaru tlačítka) a přiřadíme jí jednoduchý skript PO KLIKNUTÍ NA MNE něco udělej. Takové tlačítko je ale mrtvé, tj. nechová se dle výše uvedeného popisu. Zkusíme si vyrobit tlačítko, které se bude chovat takto:
Všimněte si:
- Po najetí myší nad tlačítko se toto lehce zvýrazní tím, že nápis změní barvu
- Po kliknutí myší na tlačítko se toto oranžově rozsvítí a zůstane rozsvícené, dokud tlačítko myši nepustíme
- Aby bylo vidět, že tlačítko něco dělá, tak vždy náhodně přesune kočku
Tři kostýmy
Postava tlačítka musí mít 3 kostýmy.
- Pro normální stav
- Pro stav, kdy je myš nad tlačítkem
- Pro stav, kdy je na tlačítko kliknuto
Tyto kostýmy si můžete nakreslit, jak uznáte za vhodné. Je ale dobré, když v jednom projektu se všechna tlačítka chovají stejně, tj. podsvicují se např. stejnou barvou. V našem projektu vypadají kostými takto:
Scénář pro tlačítko
Scénář pro obsluhu tlačítka vypadá takto:
Všimněte si
- V nekonečné cyklu tlačítko zjišťuje, zda se dotýká nebo nedotýká myši
- Pokud se dotýká, ověří ještě, zda je při tom myš stisknuta nebo ne (podmínka MYŠ STISKNUTA?)
- A dle výsledku nastaví jeden ze 3 kostýmů (Normální, PodMysi, Kliknuto)
- Vlastní kód pro obsluhu tlačítka je v samostatném scénáři po události PO KLIKNUTÍ NA MĚ
Projekt najdete zde: https://scratch.mit.edu/projects/124436695/